MATLAMAT PROGRAM HAL EHWAL MURID
- Membantu
dalam perkembangan diri dan sahsiah murid supaya murid
berfungsi sebagai individu yang seimbang, berdikari, berpengetahuan
dan berkemahiran, berfikiran kreatif dan kritikal, memupuk potensi dan
kebolehan ke tahap maksima dab menyuburkan potensi kepimpinan.
OBJEKTIF
- Memahami
konsep dan peranan seta bidang tugas
Pengurusan Hal Ehwal Murid. - Menghasilkan
satu program Hal Ehwal Murid yang
dapat membantu kecemerlangan di peringkat sekolah. - Menyediakan
dan memupuk murid yang bersahsiah
dan berketrampilan.
UNIT - UNIT DI BAWAH HAL EHWAL MURID
(SEMUA UNIT BERGERAK DENGAN
PELBAGAI AKTIVITI MASING-MASING)
|
|
1) UNIT DISIPLIN & PENGAWAS
|
Objektif : Mengurangkan jumlah kes - kes salah laku murid.
|
|
2) UNIT KESELAMATAN & KECEMASAN
|
Objektif : Mewujudkan kesedaran dikalangan murid-murid dan warga
sekolah tentang aspek keselamatan diri dan harta benda sekolah.
|
|
3) UNIT PERABOT & INVENTORI
|
Objektif : Memastikan bekalan perabot untuk murid mencukupi, segala
kerosakan dibaik pulih serta pengemaskinian stok perabot dilakukan.
|
|
4) UNIT SKIM PINJAMAN BUKU TEKS
|
Objektif : Menyelaraskan hal - hal pengeluaran, pengambilan dan
hapuskira buku teks.
|
|
5) UNIT LAWATAN
|
Objektif : Menambah pengetahuan dengan membuat lawatan ke tempat -
tempat pelancongan.
|
|
6) UNIT KEBAJIKAN MURID
|
Objektif : Menyediakan keperluan yang sesuai kepada murid yang
menghadapi tekanan dan masalah.
|
|
7) UNIT RMT / PSS / KANTIN
|
Objektif : Kebersihan kantin terjaga dan memastikan murid - murid yang
layak saja yang menerima bantuan RMT dan PSS.
|
|
8) UNIT BIMBINGAN & KAUNSELING
|
Objektif : Membentuk sikap berdikari, bermotivasi dan bantu - membantu
diantara murid - murid.
|
DASAR 1 :
TENAGA PENGAJAR
1.1 Semua
guru di sekolah ini adalah merupakan ibubapa kedua kepada semua pelajar.
1.2 Sentiasa meletakkan kepentingan dan kebajikan pelajar dalam semua bentuk tindakan dan keputusan yang dibuat.
1.3 Semua guru perlu melayan semua pelajar dengan adil, saksama, bertimbang rasa, dan kasih sayang.
1.2 Sentiasa meletakkan kepentingan dan kebajikan pelajar dalam semua bentuk tindakan dan keputusan yang dibuat.
1.3 Semua guru perlu melayan semua pelajar dengan adil, saksama, bertimbang rasa, dan kasih sayang.
DASAR 2 :
KEMASUKAN PELAJAR
2.1
Sekolah ini menerima kemasukan pelajar dari pelbagai kaum tanpa sekatan.
2.2 Setiap maklumat pelajar akan didaftarkn ke dalam buku rekod pendaftaran dan ke dalam Sistem Maklumat Murid (SMM).
2.3 Setiap pelajar akan di tempatkan di kelas-kelas berdasarkan prestasi akademik.
2.4 Setiap pelajar diwajibkan memiliki sebuah buku “Peraturan Sekolah” pada setiap masa.
2.2 Setiap maklumat pelajar akan didaftarkn ke dalam buku rekod pendaftaran dan ke dalam Sistem Maklumat Murid (SMM).
2.3 Setiap pelajar akan di tempatkan di kelas-kelas berdasarkan prestasi akademik.
2.4 Setiap pelajar diwajibkan memiliki sebuah buku “Peraturan Sekolah” pada setiap masa.
DASAR 3 :
DISIPLIN PELAJAR
3.1
Pelajar yang sering melanggar peraturan sekolah, akan dihadapkan ke Lembaga
Disiplin.
3.2 Ibubapa atau penjaga pelajar yang dihadapkan kepada Lembaga Disiplin akan dipanggil untuk hadir ke sekolah.
3.3 Sekolah akan mengamalkan pendekatan “Nasihat Dan Bimbingan” dalam menangani permasalahan disiplin pelajar.
3.4 Ibubapa atau penjaga kepada pelajar yang tidak hadir ke sekolah, perlu memaklumkan atau menulis surat kepada pihak sekolah.
3.5 Pelajar yang tidak hadir ke sekolah tanpa sebab selama tiga hari berturut-turut dikira ponteng sekolah.
3.2 Ibubapa atau penjaga pelajar yang dihadapkan kepada Lembaga Disiplin akan dipanggil untuk hadir ke sekolah.
3.3 Sekolah akan mengamalkan pendekatan “Nasihat Dan Bimbingan” dalam menangani permasalahan disiplin pelajar.
3.4 Ibubapa atau penjaga kepada pelajar yang tidak hadir ke sekolah, perlu memaklumkan atau menulis surat kepada pihak sekolah.
3.5 Pelajar yang tidak hadir ke sekolah tanpa sebab selama tiga hari berturut-turut dikira ponteng sekolah.
DASAR 4 :
KESELAMATAN PELAJAR
4.1
Keselamatan pelajar akan sentiasa dilindungi sepenuhnya sepanjang mereka berada
di kawasan sekolah pada waktu persekolahan.
4.2 Ibubapa atau penjaga, yang ingin membawa pelajar keluar perlu menulis nama didalam Buku Kebenaran Keluar yang terletak pejabat.
4.3 Semua pelajar dilindungi dengan Skim Insurans Takaful Malaysia.
4.2 Ibubapa atau penjaga, yang ingin membawa pelajar keluar perlu menulis nama didalam Buku Kebenaran Keluar yang terletak pejabat.
4.3 Semua pelajar dilindungi dengan Skim Insurans Takaful Malaysia.
DASAR 5 :
KESIHATAN PELAJAR
5.1
Sekolah akan memastikan tahap kesihatan pelajar sentiasa baik melalui
program-program yang dirancang seperti :
• Pemeriksaan Gigi dan Mata
• Pemeriksaan Kesihatan
• Program RMT
• Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Jasmani & Kesihatan
• Ceramah dan Kempen
5.2 Mendapatkan maklumat tahap kesihatan pelajar daripada ibu bapa / penjaga.
5.3 Penjaga akan dihubungi sekiranya pelajar didapati tidak sihat semasa berada di sekolah.
5.4 Pihak sekolah akan terus berurusan dengan pihak hospital, tanpa menghubungi penjaga terlebih dahulu terhadap kes-kes yang kronik.
5.5 Pihak sekolah akan berusaha membantu pelajar-pelajar yang mempunyai masalah Kesihatan.
• Pemeriksaan Gigi dan Mata
• Pemeriksaan Kesihatan
• Program RMT
• Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Jasmani & Kesihatan
• Ceramah dan Kempen
5.2 Mendapatkan maklumat tahap kesihatan pelajar daripada ibu bapa / penjaga.
5.3 Penjaga akan dihubungi sekiranya pelajar didapati tidak sihat semasa berada di sekolah.
5.4 Pihak sekolah akan terus berurusan dengan pihak hospital, tanpa menghubungi penjaga terlebih dahulu terhadap kes-kes yang kronik.
5.5 Pihak sekolah akan berusaha membantu pelajar-pelajar yang mempunyai masalah Kesihatan.
DASAR 6 :
KEBAJIKAN PELAJAR
6.1
Pelajar-pelajar yang menghadapi pelbagai masalah akan sentiasa cuba dibantu
melalui jawatankuasa-jawatankuasa yang dibentuk di peringkat sekolah.
6.2 Pihak sekolah akan sentiasa membuka pintu kepada sesiapa yang ingin memberikan apa jua bentuk bantuan kepada pelajar disekolah ini.
6.3 Pihak sekolah akan melindungi maklumat peribadi pelajar yang bermasalah demi menjaga maruah pelajar tersebut.
6.2 Pihak sekolah akan sentiasa membuka pintu kepada sesiapa yang ingin memberikan apa jua bentuk bantuan kepada pelajar disekolah ini.
6.3 Pihak sekolah akan melindungi maklumat peribadi pelajar yang bermasalah demi menjaga maruah pelajar tersebut.
MATLAMAT STRATEGIK PENGURUSAN HAL EHWAL MURID DAN SAHSIAH PELAJAR.
SEKOLAH KEBANGSAAN SERI AMPANG
SEKOLAH KEBANGSAAN SERI AMPANG
Kejayaan
cemerlang sesebuah sekolah banyak bergantung kepada bagaimana sekolah
menguruskn hal-hal berkaitan disiplin, sahsiah, dan komitmen murid-muridnya.
Sehubung dengan itu, pengurusan hal ehwal murid dan sahsiah pelajar sekolah
telah menetapkan beberapa matlamat yang perlu dan hendak dicapai. Matlamat-matlamat
tersebut ialah :
1.
Memastikan pelajar sekolah ini mempunyai data maklumat peribadi yang lengkap
dan kemaskini.
2. Memastikan pelajar di sekolah ini sentiasa mematuhi peraturan sekolah.
3. Memastikan pelajar di sekolah ini mengamalkan “ Budaya Hidup Sihat”.
4. Memastikan pelajar sekolah ini mendapat layanan yang adil dan seimbang dari guru-guru.
5. Memastikan pelajar sekolah ini tidak terlibat dengan kegiatan-kegiatan yang tidak bermoral seperti berikut:
• ponteng sekolah
• merokok
• pergaduhan
• kelakuan lucah
• membuli
• kurang ajar atau biadap
• merosakkan harta benda sekolah/awam (VANDALISME)
6. Memastikan pelajar sekolah ini yang bermasalah ekonomi dan pembelajaran mendapat bantuan dan pertolongan yang sewajarnya.
7. Berusaha menerapkan nilai-nilai murni melalui pelbagai aktiviti yang dirancang oleh pihak sekolah.
8. Memastikan pelajar sekolah ini sentiasa menjaga keselamatan diri, keluarga, dan harta benda sekolah.
9. Menggalakkan pelajar sekolah ini sentiasa berusaha menjaga dan menaikkan nama sekolah.
2. Memastikan pelajar di sekolah ini sentiasa mematuhi peraturan sekolah.
3. Memastikan pelajar di sekolah ini mengamalkan “ Budaya Hidup Sihat”.
4. Memastikan pelajar sekolah ini mendapat layanan yang adil dan seimbang dari guru-guru.
5. Memastikan pelajar sekolah ini tidak terlibat dengan kegiatan-kegiatan yang tidak bermoral seperti berikut:
• ponteng sekolah
• merokok
• pergaduhan
• kelakuan lucah
• membuli
• kurang ajar atau biadap
• merosakkan harta benda sekolah/awam (VANDALISME)
6. Memastikan pelajar sekolah ini yang bermasalah ekonomi dan pembelajaran mendapat bantuan dan pertolongan yang sewajarnya.
7. Berusaha menerapkan nilai-nilai murni melalui pelbagai aktiviti yang dirancang oleh pihak sekolah.
8. Memastikan pelajar sekolah ini sentiasa menjaga keselamatan diri, keluarga, dan harta benda sekolah.
9. Menggalakkan pelajar sekolah ini sentiasa berusaha menjaga dan menaikkan nama sekolah.
STRATEGI PERLAKSANAAN BAGI MENCAPAI MATLAMAT STRATEGIK
PENGURUSAN HAL EHWAL MURID & SAHSIAH PELAJAR
PENGURUSAN HAL EHWAL MURID & SAHSIAH PELAJAR
1. Sistem
Pendaftaran Pelajar.
•
Sekolah melaksanakan Program Hari Pendaftaran murid tahun 1.
• Hari pendaftaran murid dijalankan satu atau dua hari sebelum persekolahan sebenar.
• Ibubapa atau penjaga murid menyerahkan borang maklumat murid semasa hadir pada hari pendataran.
• Aktiviti-aktiviti yang dijalankan pada hari pendaftaran adalah seperti berikut :
• pendaftaran di kelas dengan menyerahkan borang maklumat murid.
• Bayaran yuran persekolahan.
• Pengagihan buku teks
• Taklimat sistem pentadbiran sekolah kepada ibubapa atau penjaga.
• Memasukkan data murid ke dalam buku rekod pendaftaran sekolah dan sistem maklumat murid sebelum akhir bulan Januari.
• Hari pendaftaran murid dijalankan satu atau dua hari sebelum persekolahan sebenar.
• Ibubapa atau penjaga murid menyerahkan borang maklumat murid semasa hadir pada hari pendataran.
• Aktiviti-aktiviti yang dijalankan pada hari pendaftaran adalah seperti berikut :
• pendaftaran di kelas dengan menyerahkan borang maklumat murid.
• Bayaran yuran persekolahan.
• Pengagihan buku teks
• Taklimat sistem pentadbiran sekolah kepada ibubapa atau penjaga.
• Memasukkan data murid ke dalam buku rekod pendaftaran sekolah dan sistem maklumat murid sebelum akhir bulan Januari.
2.
Penguatkuasaan Peraturan Sekolah.
2.1 Semua
murid perlu memiliki Buku Peraturan Sekolah.
2.2 Semua murid dikehendaki memakai lencana sekolah dan tanda nama.
2.3 Semua murid lelaki dikehendaki memakai tali leher.
2.4 Membuat pelantikan pengawas sekolah yang terdiri daripada murid tahun tiga hingga tahun enam.
2.5 Bilangan pengawas sekolah adalah 10% daripada bilangan keseluruhan murid pada tahun semasa.
2.6 Semua pengawas yang dilantik perlu melalui proses berikut :
• Pencalonan oleh guru kelas.
• Temuduga oleh jawatankuasa disiplin dan pengawas sekolah.
• Kursus perlaksanaan tugas dan tanggungjawab.
• Tempoh percubaan sepanjang bulan Januari.
• Majlis watikah perlantikan
2.7 Mengadakan sesi kaunseling khas kepada murid-murid yang sering melanggar peraturan.
2.2 Semua murid dikehendaki memakai lencana sekolah dan tanda nama.
2.3 Semua murid lelaki dikehendaki memakai tali leher.
2.4 Membuat pelantikan pengawas sekolah yang terdiri daripada murid tahun tiga hingga tahun enam.
2.5 Bilangan pengawas sekolah adalah 10% daripada bilangan keseluruhan murid pada tahun semasa.
2.6 Semua pengawas yang dilantik perlu melalui proses berikut :
• Pencalonan oleh guru kelas.
• Temuduga oleh jawatankuasa disiplin dan pengawas sekolah.
• Kursus perlaksanaan tugas dan tanggungjawab.
• Tempoh percubaan sepanjang bulan Januari.
• Majlis watikah perlantikan
2.7 Mengadakan sesi kaunseling khas kepada murid-murid yang sering melanggar peraturan.
3.
Perlaksanaan Program-Program Kesihatan.
3.1
Memastikan perlaksanaan Rancangan Makanan Tambahan (RMT) menepati sasaran dan
matlamat perlaksanaannya seperti berikut :
• bilangan murid yang terlibat.
• Pemilihan murid yang tepat.
• Penyediaan menu yang berkhasiat.
3.2 Memastikan pelajar menggunakan sepenuhnya waktu rehat secara berfaedah seperti berikut :
• Cukup masa untuk membeli dan menjamu selera.
• Berinteraksi dengan kawan-kawan.
• Bersedia untuk sesi pembelajaran seterusnya.
• Mendapatkan maklumat atau bahan-bahan dari pusat sumber atau pusat akses.
3.3 Membuat pemeriksaan kesihatan secara berkala seperti :
• Pemeriksaan mata.
• Pemeriksaan gigi.
• Pemeriksaan kuku dan rambut.
• Pemeriksaan kesihatan dan kebersihan diri.
3.4 Memastikan pengurusan kantin dan persekitaran sentiasa bersih.
• Pekerja kantin mendapat suntikan dari jabatan kesihatan.
• Jenis-jenis jualan di kantin adalah berkhasiat dan berkualiti.
• Penyediaan makanan adalah secara masak sendiri
• Tong-tong sampah disediakan mencukupi keperluan.
3.5 Mewujudkan tabiat sukakan kebersihan melalui aktiviti berikut :
• Pertandingan kebersihan dan keceriaan kelas.
• Gotong-royong.
• Mengutip sampah dan masukkan ke tong sampah secara spontan bila menjumpainya.
• Tidak membuang sampah merata-rata.
• bilangan murid yang terlibat.
• Pemilihan murid yang tepat.
• Penyediaan menu yang berkhasiat.
3.2 Memastikan pelajar menggunakan sepenuhnya waktu rehat secara berfaedah seperti berikut :
• Cukup masa untuk membeli dan menjamu selera.
• Berinteraksi dengan kawan-kawan.
• Bersedia untuk sesi pembelajaran seterusnya.
• Mendapatkan maklumat atau bahan-bahan dari pusat sumber atau pusat akses.
3.3 Membuat pemeriksaan kesihatan secara berkala seperti :
• Pemeriksaan mata.
• Pemeriksaan gigi.
• Pemeriksaan kuku dan rambut.
• Pemeriksaan kesihatan dan kebersihan diri.
3.4 Memastikan pengurusan kantin dan persekitaran sentiasa bersih.
• Pekerja kantin mendapat suntikan dari jabatan kesihatan.
• Jenis-jenis jualan di kantin adalah berkhasiat dan berkualiti.
• Penyediaan makanan adalah secara masak sendiri
• Tong-tong sampah disediakan mencukupi keperluan.
3.5 Mewujudkan tabiat sukakan kebersihan melalui aktiviti berikut :
• Pertandingan kebersihan dan keceriaan kelas.
• Gotong-royong.
• Mengutip sampah dan masukkan ke tong sampah secara spontan bila menjumpainya.
• Tidak membuang sampah merata-rata.
4.
Mempertingkatkan Peranan Guru-Guru.
4.1 Guru
perlu sentiasa memberi layanan yang adil kepada semua murid dalam sebarang
tindakan yang diambil.
4.2 Tindakan-tindakan guru adalah dalam konsep “MENDIDIK BUKAN MENGHUKUM”.
4.3 Semua guru perlu memainkan peranan sebagai GURU DISIPLIN.
4.2 Tindakan-tindakan guru adalah dalam konsep “MENDIDIK BUKAN MENGHUKUM”.
4.3 Semua guru perlu memainkan peranan sebagai GURU DISIPLIN.
5.
Melaksanakan Sesi Kaunseling & Motivasi.
5.1
Murid-murid yang menghadapi masalah disiplin dan rendah akhlak akan sentiasa
diberikan kaunseling dan dibimbing melalui aktiviti berikut :
• Sesi kaunseling Individu
• Sesi kaunseling kelompok
• Lawatan khas guru kaunseling ke rumah.
• Kem Jati diri
• Sesi kaunseling Individu
• Sesi kaunseling kelompok
• Lawatan khas guru kaunseling ke rumah.
• Kem Jati diri
6.
Pelaksanaan modul-modul Dalam Program Sekolah Selamat.
6.1
Melatih murid-murid menyelamatkan diri dari keadaan kecemasan seperti kebakaran
melalui LATIHAN KAWAD KECEMASAN.
6.2 Mengadakan sesi ceramah dari pihak-pikah tertentu berkaitan perkara berikut :
• Keselamatan jalan raya.
• Jenayah juvana
• Pertolongan cemas
• Penyalahgunaan dadah.
6.2 Mengadakan sesi ceramah dari pihak-pikah tertentu berkaitan perkara berikut :
• Keselamatan jalan raya.
• Jenayah juvana
• Pertolongan cemas
• Penyalahgunaan dadah.
7.
Penggalakkan Penyertaan Aktiviti Luar.
7.1
Murid-murid digalakkan menyertai aktiviti luar bilik darjah, yang dianjurkan
oleh perbagai pihak seperti :
• Menyertai pertandingan melukis dan mewarna.
• Menyertai rombongan atau lawatan sambil belajar.
• Menyertai pertandingan kokurikulum akademik.
• Menyertai pertandingan sukan dan permainan.
• Menyertai pertandingan melukis dan mewarna.
• Menyertai rombongan atau lawatan sambil belajar.
• Menyertai pertandingan kokurikulum akademik.
• Menyertai pertandingan sukan dan permainan.
7.2
Murid-murid juga diasuh dan diberikan panduan bagaimana menguruskan masa dengan
baik dan berfaedah melalui aktiviti seperti :
•
Pembacaan di pusat sumber atau perpustakaan.
• Menghadiri kelas tambahan atau tuisyen.
• Program Bersama Keluarga.
• Menghadiri kelas tambahan atau tuisyen.
• Program Bersama Keluarga.